Btw-nummer aanpassen?
Hebt u een eenmanszaak? Dan dient u vanaf 1 januari uw btw-nummer aan te passen naar uw nieuwe btw-identificatienummer. U ontving eind 2019 een brief van de belastingdienst met daarin uw nieuwe btw-identificatienummer. Omdat wij weten hoe eenvoudig het is om zo een kleine administratieve handeling te vergeten, herinneren wij u er graag aan!
Wat moet ik allemaal aanpassen?
U dient dit aan te passen in al uw correspondentie naar uw klanten en leveranciers. Denk dus bijvoorbeeld aan uw:
- facturen;
- website;
- briefpapier;
- voorwaarden;
- verklaringen.
Maar vergeet ook niet om het nieuwe btw-identificatienummer van uw klanten en leverancier in uw administratie aan te passen.
TIP: wijs buitenlandse klanten en leveranciers in het bijzonder op uw gewijzigde btw-nummer. Zij zijn waarschijnlijk helemaal niet op de hoogte van onze nieuwe wetgeving!
Waarom is het btw-nummer gewijzigd?
De Autoriteit Persoonsgegevens gaf in 2019 aan dat het opnemen van het BSN in het btw-nummer privacygevoelig, onwenselijk en onrechtmatig is. Zij oordeelde dat er een ander systeem moest komen. In het nieuwe btw-identificatienummer is uw burgerservicenummer (BSN) niet meer verwerkt. Het BSN is uw unieke persoonsnummer. Hiermee staat u bijvoorbeeld ingeschreven bij uw gemeente. Uw BSN verandert dan ook niet.
Maar nu heb ik 2 nummers…?
Dat klopt, de overheid wilde snel actie ondernemen en meent dat dit de manier is om een snelle wijziging door te voeren. Uw btw-nummer wordt voortaan het omzetbelastingnummer genoemd. Dat nummer blijft u gebruiken bij contact met de Belastingdienst. Bijvoorbeeld als u aangifte omzetbelasting doet of de BelastingTelefoon belt. De Belastingdienst streeft er naar om op de langere termijn één btw-nummer te hanteren. Maar nu heeft u dus tijdelijk twee verschillende btw-nummers.
Ik ben m kwijt!
Heeft u uw nieuwe btw-identificatienummer niet ontvangen of bent u deze kwijt? Een kopie van de brief met het nieuwe nummer vraagt u aan via de Belastingtelefoon (0800-0543).